Godmorgon ladies and gentlemen!

Idag är det lördag vilket betyder att det är fest. Nina jobbar just nu så hoppas hon inte är allt för trött till ikväll! Själv har jag precis ätit en jättegod frukost och har faktiskt fixat in bilderna så nu ska jag dela med mig av dem!
Vi var ju som sagt i Malmö för att besöka Humanitetens hus och Malmöhuset.

Humanitetens hus har en utställning om mänskliga rättigheter. Hon pratade med mycket inlevelse vilket gjorde det hela väldigt intressant!
Efter en ca timmes vistelse där så var det lunch och dom som ville fick shoppa lite. Jag hittade ingenting men det jag hittade överskred vad min plånbok innehöll.  Vi fikade lite och sen så bar det av till Malmöhuset som förr i tiden var ett slott för danmark eller vad det var. Sista avrättningen hade också skett där år 1900 och det var också den sista som var.
Det bjöds på en rundvisning om Nelson Mandela som var väldigt intressant. Vi fick lyssna till en man som berättade mycket om hans uppväxt hur han klarade sig genom livet och hur han hade engagerat sig i det politiska! Det rekomenderar jag starkt!

Gårdagen i bilder!


Detta är en av de Vita bussarna som tog sig ner genom Tyskland för rädda de människor som var utsatta för de koncentrationsläger som fanns i Tyskland! Först och främst skandinaver men efter många om och men så tog man så många så möjligt oavsett etnicitet. 17 000 räddades av 75 sådana här vita bussar.


Klädseln har varit i bruk under andra världskriget.

Klädseln och motorcykeln har också varit i bruk under andra världskriget






MALMÖHUSET



Gertsson

Klassiska bilden just på mig och Gert. Alltid hah.

En styck Gert och en styck Jimmy :D


Det kunde sett ut så här, nu var denna skylten uppsatt just för stämmningens skull

Nelson Mandela i verklig storlek


Passen som Madela använde sig av under många år fram till 1965 tror jag det var innan han blev gripen.

Frigivningen 1990

Djuren som också var där




Sjukt äcklig padda..




Vi avslutar med Joel och Jimmy som håller varandra så kärt! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0